Vakantie kandy, adam's peak, ella & tangalle

27 april 2016 - Wattala, Sri Lanka

Hallo Lieve Allemaal.

We zijn sinds mijn laatste blog alweer drie weken verder. We hebben onze tweede vakantie gehad, deze keer zijn we afgereisd naar het midden van het land. Ons plan was om naar Kandy te reizen , de Adams peak te lopen en de thee plantages te bezoeken bij Ella. Dit is allemaal iets anders verlopen deze week.

zaterdag 09-04-2016 Prithipura-->Kandy

s'ochtends horen we het muziekje van de broodtuktuk, we gaan er snel achteraan! we kopen van de man verse broodjes voor onze treinreis naar Kandy. Om 08:00 zitten we in de tuktuk naar Colombo Fort, en vanaf daar hebben we de trein om 09:00 naar kandy. We reizen tweede klas en de reis duurt zo'n 3 uur. Ik neem weer plaats in de deuropening om van het mooie uitzicht te genieten en lekker in de wind te zitten want het is zo warm hier! ( nu zullen jullie wel denken dat ik over de warmte niet mag zeuren met dat koude weer in Nederland). De treinreis is een van de leukste die ik tot nu toe heb meegemaakt! we gaan dwars door bergen, jungle en groene landschappen. Voor ik het weet sta ik al in Kandy, Natuurlijk worden we meteen weer aangesproken of we vervoer willen. we vragen naar de prijs en of de man een tuktuk heeft, hij zegt van wel maar vervolgens staat er een auto voor ons klaar. met enige twijfel stappen we toch in. We gaan een aantal geusthouses af en zoals altijd kiezen we voor de laatste die we bezoeken. We verblijven bij Kevin's lake, ongeveer 15 á 20 minuten lopen langs het meer van Kandy richting het Centrum. Als we dan naar het centrum lopen zien we onderweg een grote varaan lopen langs de kant, en worden we aangesproken door een oud mannetje. hij zegt leraar te zijn in meditatie en culturele dans. Lotte en ik had al besproken met elkaar dat we naar een dansvoorstelling wilde gaan in Kandy, en biedt deze man nou toch een dansvoorstelling aan. we weten niet of we het vertrouwen maar toch kopen we kaartjes bij de man ( soms moet je een gokje wagen om mooie dingen te zien). de man zou ons om half 5 s'' middags opwachten bij de dansvoorstelling en een mooie plek voor ons reserveren. in het centrum van Kandy is het onwijs druk, je kan er bijna niet lopen. Dit is vanwege het Singhalese nieuwjaar wat deze week gevierd wordt, en veel mensen hebben een 5 daagse vakantie, dus gaan allemaal naar huis. Lotte en ik lopen een winkelcentrum in ( de eerste in Sri Lanka) om voor Lotte haar simkaart te laten opwaarderen. Het winkelcentrum is niet super groot maar toch verdwalen we. We komen boekenwinkels tegen, binnen gaan we opzoek naar een lonely planet van Kuala Lumpur ( daar gaan we naartoe voor het visum). Ze hebben alle lonely Planets die er zowat bestaan, zelfs van Amsterdam maar Maleisie of Kuala Lumpur komt dan weer niet voor.. jammer.  het is tijd om richting de dansvoorstelling te gaan. we wachten een tijdje op de man maar hij komt niet opdagen. hoe dan ook kunnen we wel met de tickets die we van hem gekocht hebben naar binnen en zoeken we zelf wel een plekje, uiteindelijk hadden we geen betere plek kunnen hebben als die we zelf hebben gefixt. De show duurt een uur en zit vol met traditionele dans, vuur eten en over vuur lopen. ze hebben zelfs een n\Nederlandse uitleg van wat er te zien is op een blaadje! Na de dansvoorstelling kopen Lotte en ik alle twee een nieuwe broek voor stage om in te werken. en gaan we weer op jacht naar een avondmaaltje. We komen uit bij het old empire cafe. Het eten is er zooooooo lekker en het meisje van de bediening echt super lief! als toetje eten we aardbeienijs met kaneel, echt de beste combinatie ooit!

Zondag 10-04-2016 Kandy

Vandaag gaan we na het ontbijt en vol met muggenbulten met de bus naar de Botanische tuin. Het is maar een kort ritje en kost maar liefst 7 eurocent! Tot in de middag lopen we rond in de tuinen. Vele bomen, uitgestrekte grasvelden en heeeeel veeeel vleermuizen in de boom maakt de ochtend erg leuk. De busrit terug nar het centrum van Kandy duurt erg lang en is erg druk. We nemen een tuktuk om de heuvel op te gaan naar een tempel met uitzicht op Kandy. De grote witte buddha staat helaas in de steigers maar het uitzicht is prachtig op Kandy Lake. De volgende stop van de dag is The temple of the tooth. de meest heilige plek in Azië voor vele Boeddhisten. onze sjaal gaat weer over onze schouders en de slippers uit. De tempel wordt als heilig gezien omdat de tand van Buddha er zou liggen. Het is erg rustig omdat er geen ceremonie plaats vindt. er valt dan ook niet veel te zien want de kamer waar de tand in zou moeten liggen is dicht dus we liepen er ook bijna voorbij. Het complex op zich is mooi aangelegd en we lopen er wat rond. 's avonds eindigen we weer bij het empire cafe om van hun heerlijke voedsel te genieten. Van het meisje van de bediening krijgen we haar gebruikte pen als kado, echt heel lief!

Maandag  11-04-2016 Kandy--> Delhousi

maandagochtend willen we met de tuktuk naar het treinstation van Kandy. het is echter zo druk op de weg vanwege het nieuwjaar dat we moeten uitstappen en verder moeten lopen om de trein te kunnen halen. Om 11:10 hebben we de trein richting Hatton. het is een reis van 2 uur en 30 minuten. Het schijnt een van de mooiste treinreizen van de wereld te zijn. Het landschap onderweg is inderdaad echt ontzettend mooi, door theevelden en langs de bergen af. Vanaf Hatton is het nog 2 uur met de bus naar het dorpje Delhousi, de start van de Adam's peak. de Adams peak is de hoogste berg van Sri Lanka, en die gaan wij Beklimmen! Ons guesthouse ligt onderaan een steile helling, die moeten we straks ook op en af met spierpijn denken we. We krijgen een heel schattig houten hutje met het lekkerste bed ooit in Sri Lanka. We eten optijd en we eten veel om een bodem te leggen voor de komende nacht. Om half 2 s'nachts gaat de wekker en ik wordt vol adrenaline wakker. snel aankleden en gaan met die banaan. Bij het startpunt krijgen we een wit bandje van een monnik en doen we een donatie. De klim van 6442 traptreden kan beginnen! Op een gegeven moment denken we dat we al anderhalf uur  bezig zijn dus stoppen we even om een roti te eten en thee met veel suiker te drinken. We komen erachter dat we pas een half uurtje aan het lopen zijn. Het middenstuk van de berg vind ik het zwaarste omdat er steile trappen zijn zonder leuningen waaraan je je enigszins omhoog kan trekken. Lotte vond het laatste stuk het zwaarste. onderweg hebben we vele bananen gegeten die de nodige energie leveren. Ik kan niet stoppen met iets waar ik eenmaal aan begonnen ben. We beginnen 2 uur later al wolken langs ons te zien, dat betekend dat we bijna boven zijn. Een half uur later komen we bij de top aan! Het is dan half 6 's ochtends.  Op de top wachten we op de zonsopgang, om 06:00 beginnen de trommels en komt de zon in zicht. Dit is echt het meest wonderlijke moment wat ik ooit heb meegemaakt. Ik sta boven de wolken en ik heb me nog nooit zo trots gevoeld. Trots op dat ik dit gedaan heb en trots dat ik 6 maanden van huis kan zijn en keuzes voor mezelf maak. De tocht naar beneden valt zwaarder dan die naar boven. de klap op je kuiten komt hard aan en het lijkt eindeloos te duren. Om 09:00 zijn we terug bij ons guesthouse en krijgen we lekker ontbijt. Een douch op dat moment was echt de beste douch ooit. deze middag slaap ik lekker bij en geniet ik van mijn heerlijke spierpijn.

Woensdag 13-04-2016

Vanwege het nieuwjaar dat morgen is zijn vele winkels dicht. het ontbijt is beschimmeld wat we krijgen en dat is de schuld van het nieuwjaar. Per tuktuk gaan we naar Hatton. de Tuktukchaffeur stopt op mooie uitkijkpunten onderweg en we kunnen leuke foto's maken en hij heeft volle bak muziek in zijn tuktuk. De trein die we in Hatton nemen zit stampvol en we proppen ons erin. Na een Uurtje staan kunnen we gaan zitten en eindelijk iets zien van deze mooie treinrit. halverwege de rit probeert er iemand aan de noodrem te trekken maar dat lukt niet. We horen dat er iemand uit de trein is gevallen. De trein stopt niet en gaat verder in een langzaam tempo. Even later horen we dat de jongen goed terecht is gekomen en er niks aan de hand is, Als we in Ella aankomen loopt bijna de hele trein leeg. Ella is een bagpackers dorpje tussen de theeplantages. Bij ons guesthouse kunnen we weer trappen op, ik kan geen trap meer zien. Vanwege het nieuwjaar worden we uitgenodigd te komen eten bij ons guesthouse. daar krijgen we alleen maar zoete hapjes en mijn tanden vallen er bijna uit. het is wel gezellig met alle gasten.

Donderdag 14-04-2016

's ochtends aan het ontbijt komen we erachter dat we geen scooter kunnen huren om door de omgeving te rijden omdat we ons rijbewijs zijn vergeten. Ook zijn alle theefabrieken dicht door het nieuwjaar. Nou daar zitten we dan, we hebben in Ella niks meer te zoeken. We kunnen na het ontbijt met een Duits stel de busje delen ( de gewone bussen en treinen rijden namelijk ook niet vandaag). we reizen af naar het zuiden want het strand is altijd open. We komen uit in Tangalle en er is nog een kamer vrij voor ons bij hetzelfde guesthouse als dat van het Duitse stel. Zodra ik op de kamer kom voel ik me niet lekker en moet ik gaan liggen. Als ik wakker wordt komt alles er van alle kanten uit en kan ik niks meer binnenhouden. Gelukkig heb ik een persoonlijke verpleegkundige bij me. Lotte heeft goed voor me gezorgd en in de loop van de dagen ga ik me wel beter voelen.

Vrijdag heb ik heel de dag nog geslapen en uitgerust,

zaterdag voel ik me goed genoeg om naar het strand te gaan. we gaan naar een afgelegen strand wat bij een resort hoort waar je 1000 dollar per nacht betaald! We mogen er niet zwemmen omdat de zee te heftig is. ik wordt overspoeld door een golf en ik zit vol met zand. Ik vraag de man of ik even van de strand douch gebruik mag maken. er is geen kip te vinden op het strand maar toch twijfelt de man of ik wel even mag douchen. uiteindelijk kan ik het zand van me afspoelen maar het blijft nog zeker een week in mijn haar zitten. Onze zoektocht naar eten duurt weer eens lang. uiteindelijk komen we bij een strandtentje uit waar  Lotte en ik Calemari delen. ik facetime ondertussen met papa en mama om de vakantie te bespreken. S avonds gaan we even langs de supermarkt en brengt de tuktukchaffeur ons naar een eettentje. het eten smaakt goed maar valt toch niet helemaal lekker bij ons beide. We slapen vroeg deze avond.

zondag 17-04-2016

vandaag reizen we terug naar stage.met de bus rijden we in 2 uur naat Matara, waar we op de trein kunnen stappen naar Colombo. na anderhalf uur in de trein gaat hij opeens kapot. alle mensen gaan de trein uit gewoon de rails op. ook wij met onze bagpaks springer eruit en lopen langs de rails naar Galle. daar kunnen we op de volgende trein stappen. op het station horen we vervolgens dat de trein 4 uur vertraging heeft. uiteindelijk heeft het 3 dagen geduurd voordat dit probleem was opgelost. we nemen een highway bus naar colombo vanuit galle. meer mensen hadden dit idee dus we staan een tijdje te wachten voordat we ook in een bus passen. de rit duur eindeloos en om 8uur 's avonds komen we eindelijk op stage aan, we waren al vanaf 11 uur 's ochtends onderweg.

de vakantie was erg leuk en onverwachts deze keer. toch heb ik ook weer zin om mijn kindjes weer te zien en ze zelf weer te verzorgen

inmiddels is het 27-04 en vertrekken we komende zaterdag weer op een volgende vakantie. ik zal zo snel mogeljk weer een update doen van stage

met deze links kun je de filmpjes van deze vakantie bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=Ss1IVam7FH8    KANDY

https://www.youtube.com/watch?v=TtuBsnLjG9Q      Adams Peak

1. Jack van son:
    27 april 2016
    weer een bijzonder verhaal, volgens mij is dit voor jullie een unieke ervaring en leer je veel over jezelf . Prachtig verhaal overigens, geniet er van de tijd is zo om xx
  2. Angelique:
    27 april 2016
    Leuk Jesca. De doos is bijna gevuld. Marianne neemt maandag nog iets mee voor in de doos. We hopen dat jullie er blij mee zijn.
  3. Ivonne:
    27 april 2016
    Wat een geweldige reis weer!! Erg leuk verslag en prachtige filmpjes! Jullie zijn toppers, meiden! Mooi om zo mee te mogen genieten van jullie avonturen! Liefs xxx
  4. Hans Maria v bannisseht:
    28 april 2016
    HOI HOI MEIDEN. Wat een avonturen weer zeg! Hans en ik vinden dat je het allemaal zo goed kunt verwoorden Het verslag leest steeds als een spannend boek. We zien alles als een film voor onze ogen gebeuren. We verheugen ons op je volgende verhaal. Groetjes.