vakantie Anuradhapura, Trincomale & Sigiryia

5 april 2016 - Wattala, Sri Lanka

Vakantie Anuradhapura, Trincomale & Sigiriya

inmiddels zijn we alweer zo'n drie weken verder, helaas deed het internet het niet dus kon ik geen verhaal uploaden en filmpjes maken. maar bij deze eindelijk een update vanuit het zonnige Sri Lanka

Zaterdagochtend  12 maart om 10:00 staan we klaar met een veel te volle bagpack. Met een tuktuk gaan we naar Colombo Fort, het treinstation. En eindelijk zijn we dan op het treinstation uit Wie is de mol! Het stelt eigenlijk niet zoveel voor. We hebben de trein naar Anuradhapura om 11:50. Als we de trein in stappen snappen we echt niks van de plaatsen, maar aardige mensen helpen ons ons plekje te vinden. Na een treinreis van vier en een half uur komen we bezweet in Anuradhapura aan. We hebben nog geen hotel geboekt dus daar moeten we eerst naar opzoek. We worden gelijk aangesproken door een man die vraagt of we met zijn auto gebracht willen worden. Lotte en ik kijken elkaar aan en denken hetzelfde: ‘’ wij stappen echt niet die auto in!’’. Met een tuktuk gaan we verschillende hotels af, de laatste, mooiste en goedkoopste gaat het worden. We frissen ons even op en lopen dan naar het centrum om een hapje te eten. We komen niet meer dan een Pizzahut tegen dus we draaien maar weer om. Bij het hotel kunnen we lekker in de tuin eten dus dat vinden dan wel prima. Zondag staan we op tijd op op de fiets naar de heilige stad te gaan. Binnen 10 á 20 minuten fietsen we dan de heilige stad binnen, we kopen tickets en fietsen door. De eerste stop is gelijk de belangrijkste grote stupa. Een enorme witte stupa waar veel lokale mensen op af komen om te offeren. We hebben sokken meegenomen want natuurlijk moet je overal je schoenen uit, maar die stenen zijn HEEET! Van een klein meisje krijg ik iets, het lijkt op knoflook maar dan een soort vrucht. Ik wist niet wat ik ermee moest doen dus ik heb het maar geofferd. We vervolgen onze fietstocht met een kaart die totaal niet te lezen valt. Ach wat maakt het ook uit, we fietsen tussen prachtige landschappen, dieren en ruines van duizenden jaren oud. We stoppen bij de Twin Ponds, twee identieke vijvers waar monniken vroeger in baden. De een is twaalf meter langer dan de ander maar toch is het goed kijken welke. Als we verder fietsen komen we weer aan bij een enorme Stupa. Eerst kopen we wat watermeloen en eten we die op een paaltje op. Onderweg zien we veel koeien en aapjes. Voor ons staat de immense stupa, er is geen toerist of iemand te bekennen, heerlijk die rust en stilte. Als we weer verder fietsen hebben we geen idee waar we naartoe gaan, stomme kaart ook. We stoppen ergens waar ze verse roti’s maken. We bestellen er eentje met banaan en eentje met groente. Ze zijn echt heerlijk! Bij stupa nummer 3 worden we achterna gezeten door kindjes die op de foto willen met ons, heel charmant met al dat zweet…. Onze laatste stop van de dag is de oudste boom van de wereld. Deze boom is al 23 eeuwen oud. Binnen is een mooie tempel gebouwd en ook hier komen vele lokale mensen op af om te bidden en te offeren. Lotte en ik dragen alle twee een lange broek en een shirt met korte mouwen, ik mag naar binnen maar Lotte niet. Haar mouwen zijn net zo lang als die van mij maar toch moet ze zich bedekken. Maandagochtend regelt de hotelmanager een tuktuk voor ons naar ThanThirimale, een tempel van de 500 statues. Je volgt het pad van de tempel met aan je rechterhand 500 beelden van monniken die Boeddha volgen. Als je ze alle 500 volgt kom je bovenop de tempel waar je een prachtig uitzicht hebt. Laat in de middag gaan we met de bus naar Mihintale, een tempel op een rots. Na een stukje lopen komen we bij de eerste treden van de 1843 treden. Gelukkig hebben we uitgekozen om laat in de middag te gaan want nu is het niet meer zo warm, het was vandaag 39 graden. Na de eerste grote trap betalen we een ticket en mogen we verder omhoog. Bovenaan komen we op een soort platform waar een kleine stupa staat. De plek van de Stupa zou de exacte plek zijn waar Mahindre de koning zou hebben bekeerd tot het Boeddhisme. Vanaf dit platform kun je 3 keer omhoog lopen, naar de witte Boeddha, de rots op en naar de grote witte Stupa. Het is hier een heel werk om boven te komen want er zijn geen trappen maar wel steile rotswanden. Boven heb je een prachtig uitzicht van het omliggende land. Om kwart over 6 gaat de zon onder. Voor die tijd nemen we plaats op het randje van de berg bij de grote witte stupa. Een heerlijke rust is het hier en we genieten van een mooie zonsondergang. hieronder de link van het filmpje over Anuradhapura.

Het is 7 uur ’s ochtends op dinsdagochtend en we zitten in de bus. In ongeveer 3 uur moeten we aankomen in Trincomale, een stadje aan de oostkust. Daar aangekomen worden we met de tuktuk naar ons hotel gebracht. We krijgen een kamer zonder zeezicht terwijl we dat wel geboekt hadden. Daar hebben we dan een mond voor gekregen. We krijgen een super mooie kamer een zeezicht en een kingsize bed! Zelfs de voeten van Lotte hebben ruimte genoeg over! Het strand is wit en de oceaan fel blauw. ’s Avonds willen we gaan eten bij Dutch Bank Cafe, uit de lonely planet. Via google maps lopen we ernaar toe, maar dan de verkeerde kant op….. Woensdagochtend krijgen we een uitgebreid ontbijt. Na het ontbijt lopen we richting Fort Frederik en de tempels. Fort Frederik is een fort gebouwd door de portugezen in 1623. De weg die erachter ligt leidt omhoog naar een grote Hindu tempel. Op de rots heb je een prachtig uitzicht op de Indische Oceaan. De Tempel is heel kleurrijk en gedetailleerd. We mogen er helaas geen foto’s van maken aan de binnenkant. ’s Middags genieten we weer van het blauwe water. ’s Avonds gaan we naar een hotel die aanbevolen wordt op de site van lonely planet om te eten. Als we daar aankomen moet ik drie keer vragen of we er kunnen eten voordat ze snappen wat we komen doen. Alleen Lotte krijgt de menukaart en wanneer we willen bestellen mag ook alleen Lotte bestellen. Uiteindelijk bestelt lotte fis hand chips en ik Garnalen met frietjes. Vervolgens krijg ik alleen de Fish en lotte alleen de chips. Donderdag houden we een absolute chilldag. Met de tuktuk van gisteren gaan we naar het strand van Uppuveli, een dorpje een paar kilometer verderop. Hier zou he strand nog mooier moeten zijn. Vlakbij een strandbar worden we afgezet. Er staan huitjes met daken van palmboom bladeren en er word heerlijke strand muziek gedraaid. We vermaken ons hier prima vandaag. We lunchen bij de bar en genieten van fruitsapjes, de uren vliegen voorbij! Een King Coconut mag hier niet ontbreken en lang blijven we bij de bar hangen, dan doen we hier ook maar avondeten. Ik bestel calamari, en ik krijg inktvis waar de zuignapjes nog aan zitten, het smaakte heerlijk, Ralph kan trots op me zijn!

filmpje trincomale: https://youtu.be/DJMjjp2mRos

Vrijdag vertrekken we naar onze laatste bestemming deze vakantie, Sigiriya. Een dorpje een beetje in het midden van het land. We verwachten een busrit van 4 uur maar na 2 uur zijn we er al. De volgende busrit duur ook maar een half uurtje dus dit viel ons alles mee! We hebben gisterenavond een kamer telefonisch gereserveerd bij The Lion Lodge, de kamers zijn prima en schoon en de eigenaren super aardig! Omdat we er al vroeg in de middag zijn gaan we lekker roti’s eten en willen we vast tickets kopen voor morgen als we de Lion Rock gaan beklimmen. Onderweg zien we een olifant die in de rivier gewassen wordt en een Krokodil!!!! Bij het ticketoffice blijkt dat je alleen op de dag zelf tickets kan kopen wanneer je ook de klim wil gaan maken. Als we terug willen lopen raken we de weg een beetje kwijt. We lopen zo’n 8 kilometer en dan zijn we terug bij het hotel, hebben we onze sportieve middag ook weer gehad. ’s Avonds eten we bij een tentje heerlijke rice and curry! Op de terug weg trappen Lotte en ik alle twee in iets zachts maar het is donker dus we zien niet wat en van schrik lopen we alle twee hard door. Bij het hotel moet ik zo nodig plassen, en terwijl ik op de wc zit zie ik ineens twee lange zwarte voelsprieten uit de wasbak komen. door het stromende water kroop het weer weg, dit beest blijft dus ook een raadsel voor ons. Lekker slapen, morgen om 06:30 ontbijt! Goeiemorgen! Het is half 7 en we krijgen een super lekken ontbijt met pannenkoekjes en roti’s en vers fruit Jammiee! Om 7 uur lopen we richting de rots. Het is nu nog redelijk koel op dit tijdstip dus we lopen recht op de rots af om die eerst te gaan beklimmen. Het zijn ontzettend steile trappen langs de rotswand af. Als twee jonge dames moet dit te doen zijn! Na heet wat zweet hebben we binnen 45 minuten de top bereikt! Dat hebben we snel gedaan. Het uitzicht is super mooi en we kunnen olifanten zien lopen. Boven op de rots zijn de ruines van het paleis van een koning die terug gaan naar de 6de eeuw. Zijn paleis werd beschermd door een leeuw en aan de voet van de rots zie je dan ook twee grote uitgehakte leeuwenpoten. We genieten er van het uitzicht en rusten uit van de klim.  De weg naar beneden is moeizamer door de stroom aan toeristen, wat zijn wij blij dat we zo vroeg waren. Als we weer terug beneden zijn kijken we nog rond in de oude paleistuinen en het museum. Daarna is het weer Roti tijd! ’s Middags rusten we lekker uit bij het hotel en ben ik mijn vlogs aan het maken.

van de dagen in Sigiriya krijg ik mijn filmpje nog niet geupload dus deze link volgt volgende week als het goed is.

kusjes!!

1. Wil:
    5 april 2016
    Hey Jesca,wat leuk dat wij op deze manier met jou mee kunnen reizen. Mooie foto's! Wat een geweldig goed werk doen jullie daar
  2. Mayke:
    Wat is een stupa???
  3. Jesca:
    5 april 2016
    Een stoepa stelt de kroon van buddha door en d spint bovenop is de vlam die uit buddha komt, het is een boeddhistisch heiligdom en je moet moet de klok mee eromheen lopen
  4. Opa en oma van de sanden:
    6 april 2016
    Hoi jescawat een mooi verhaal en fotos en wat leuk dat ik je met pasen in het echt heb gezien met skape of hoe heet dat vele groetjes van ons ook aan lotte xxxx
  5. Hans Maria v bannisseht:
    8 april 2016
    Wat verhaal je jouw grote avontuur belevend , het is als of we met je meereizen. Spannend en ondernemend , deze ervaring nemen ze nooit af. Toppy hoor!!
  6. Ivonne:
    8 april 2016
    Wat zijn jullie toch lekker cultureel, avontuurlijk en ondernemend bezig! Super!!! xx